Cumartesi Pazarı

      Chambery’ye geldiğimden beri gitmeyi en çok sevdiğim yerlerden biri cumartesi pazarıdır; çünkü şöyle dolu dolu insan görebildiğim nadir yerlerden birisidir. İnsanlar paspal giyinmez, kadınlar makyajlarını yapar, yaşlı teyzelerin ay düştüm, ay kalktım derdi olmadan alışveriş yapabilecekleri bir zemini vardır. Hatta ve hatta yürüme engelli vatandaşlar bile girebilir pazar alanına. Medeniyet medeniyet:) Bu arada aynı yerde Salı sabahları da biraz daha küçük bir pazar kurulur.

      En güzel sebzeyi, meyveyi merkez pazardan alırsınız; çünkü bölgesel ürünler taze taze gelir buraya. Örneğin kışın domates, yazın havuç bulamazsınız. Artık hangi meyvenin, sebzenin hangi mevsimde çıktığını karıştırır olmuştum ki bu pazar sayesinde biraz daha sağlıklı beslenebiliyoruz. Şu da var ki en pahalı yer de burasıdır meyve, sebze için. Carrefour ve hatta Monoprix bile çok daha ucuz. 

      Yine de gerçekten domates gibi kokan bahçe domatesini de böyle yerlerde bulmak bir hayli zor. Bu hafta bulduğum bu harika domateslerin çekirdeklerini kurutup saklamaya karar verdim, daha sonra saksıda yetiştirmek için. Domateslerin dışı çok muntazam değil, kıpkırmızı falan da değil; ama elinize alıp kokladığınızda farkı anlıyorsunuz. Eve gidip de ortadan ikiye böldüğünüzde, içini kıpkırmızı gördüğünüzde, her şeyin başında, yediğinizde anlıyorsunuz. Buranın en meşhur ve en pahalı domatesi le coeur de boeuf’ten bahsetmiyorum. Onlar da güzel ama bizim köyün domatesine benzeyen bu şahane domatesler gibi değil. Ne domatesmiş arkadaşım, amma anlattım.

      Pazarın bir ucunda kafeslerde tavşanlar, ördek yavruları, civcivler, tavuklar olur. Elbette hepsi satılık ve onların yumurtaları da. Hatta deve kuşu yumurtası bile var. Tam çocuklara uygun bir köşe ve tabi bana:) Bahçeli bir evim olursa bir gün, buradan tavuk alıp beslemek istiyorum. Şehirde yaşamalarına rağmen, bu şekilde yapan pek çok kişi var burada.

      Pazarda daha daha çiçekçiler var. Demet demet çok güzel çiçekler ya da saksıda begonya, nane, maydanoz, fesleğen alabilirsiniz. Bir ara kendi begonyalarımı da gösteririrm size.

      Çevirme tavuk yapılan yerde upuzun bir kuyruk olur. Kapanmalarına beş dakika kala gidince kuyruk kalmıyor, şirinlik falan yaparsanız da küçük bir indirim alma şansınız var bu saatte. Tüyoyu da verdim, hadi yine iyisiniz:)

      Eğer şanslıysanız paela bile bulabilirsiniz pazarda. Paelacı amcaya öyle acıklı bakmışım ki alırken, adam bir porsiyon vereceğine iki porsiyon vermiş. Kalanını da şekildeki gibi ertesi gün ısıtıp yemiştik. Aslında benim bakışım içindeki tuhaf böcekler nedeniyleydi ama olsun. (Böcekler derken, karides, midye tarzı şeyleri kastediyorum, paela Çin değil İspanyol mutfağına ait biliyorsunuz:)
      Peynircilerden çeşit çeşit peynir ya da hamur işleri satan tezgahlardan taze makarna alabilirsiniz.

      Sokak müzisyenlerine rastlamanız da olası. Bazen bozuk para yerine meyve, sebze de kabul ettiklerini gördüm. Çok sevimli bir manzara oluyor. Kısacası cumartesi sabahları pazar meydanı cıvıl cıvıl olur. Ta ki saat on ikiyi vurana kadar. Saat on ikide herkes toplanmaya başlar. Kamyonetler getirilir, herkes malını mülkünü toplar, saat bir gibi de pazar meydanı bal kabağına dönüşür.

       Saat iki, üç civarı gittiğinizde o geldiğim yer burası mıydı ya, dersiniz; çünkü ne bir çöp bırakılmıştır, ne bir iz.

      Herkes nerede, derseniz de pazarın hemen yanındaki La Place de l’Hotel de Ville’e bakabilirsiniz. Pazar sonrası yorgunluğunu gidermek için çoluk çocuk, köpekleriyle birlikte, canlı müzik eşliğinde, meşrubatlarını yudumluyorlardır.

      Fiyatlara gelince Türkiye fiyatlarını çok iyi bilmiyorum açıkçası şuan; ama buradaki fiyatlar çok fahiş değil; ama şöyle düşünmek gerek. 1 euro 2,5 lira değil de 1 euro 1 liraymış gibi. Yoksa kafayı yer, aç kalırsınız. Bir ekmek 1,3 euro çünkü. En başta bu kur olayına pek alışamamıştım. Neredeyse ekmek bile yemeyecektim, pahalı olduğunu düşünmekten; ama bu 1 euro 1 lira formülünü bulunca rahatladım. Zaten yapacak da pek bir şey yok:) Hepinize iyi pazarlar.
25 Ağustos 2013 Chambery

Yorumlar

Popüler Yayınlar