Sıradışı Bir Kafe; Le Cafe Des Pratiques

      Burası bir çocuk yuvası, kreş ya da anaokulu sınıfı değil. Bir kafe! Sıradışı bir kafe! Sıradışı; çünkü çocukların bu kadar sevebileceği, onlar için tasarlanmış başka bir kafeye daha önce rastlamadım. 

      Çocuklar eğlensin, mutlu olsun, diye ellerinden geleni yapıyorlar. Onlar da bayılıyorlar buraya. Adı Le Cafe Des Pratiques, Pratikler Kafesi. Tabi çocuğunuzu bırakıp gideceğiniz bir yer değil. Çocuğunuzla birlikte gidebileceğiniz bir kafe:)

      Kafede pofuduk yastıklarla kaplı, duvarında çok güzel rengarenk kırkyama bir örtünün asılı olduğu bir oyun odası var. Çocuklar kafalarını gözlerini yarmadan sakin sakin değil, hunharca eğleniyorlar. Bence bu bile yeter. Ana salonda geniş bir kutu oyunları rafı var. İstediğinizi seçip oynamakta serbestsiniz. Bu sıradan bir şey gibi görünebilir; ama her beş dakikada bir çay almak mecburi gardaş, diyen tipler yok!! Seçip okumanız için çok güzel kitaplar olan büyükçe bir kütüphaneleri var. Zaten kafenin sahibesi kitap hastası. Herkesin kullanımına açık bir piyanoları da mevcut. Bizdeki gibi boş boş durmuyor piyano. Birileri gelip bir şeyler tıngırdatıyor arada bir.

      Yemeklerine gelince, kaynanamız bizi seviyormuş (Gerçekten de kaynanam beni çok sever). Şansımıza Japon yemekleri günüymüş. Normalde ben pek hoşlanmam yok çiğ balıktır, yok avokadodur. Zaten suşi muşi yoktu menüde. Japon mutfağı çiğ balıktan ibaret değilmiş onu öğrendim. Çok hoş bir sebze çorbası ve ardından garnitürlü güzel bir tavuk yemeği ve unutulmaz bir yeşil çaylı kek yedik. Bu fotoğrafı başka biri çekmiş. Facebook sayfalarından aşırdım. Sonra burada avokado var ama, demeyin. Karşımda, yanımda her yerde, her yaştan çocuk vardı. Bu kadar iştahla, etrafını kirletmeden, hem de yeme çubuğuyla yemek yiyen bu kadar çocuğu hiç bir arada görmemiştim. Ben bile bu çubukları kullanmayı bilmiyordum; ama süper bir heyecan ve sabırla çubukların nasıl kullanılacağını bana öğrettiler. Le Cafe des Pratiques'nin en sevdiğim yönlerinden birisi de bu. Herkes büyük bir fedakarlıkla birbirine yardım etme çabasında.

      En başta kafenin sahipleri fedakar. Pek çok şeyi hiçbir kar beklemeden yapıyorlar; ama kafenin ayakta kalabilmesi için üç-beş bir şey de kazanmaları gerekli haliyle. Yediğimiz yemekler neredeyse maliyetineydi ve diğer her şey de çok çok uygun fiyatlı. Fotoğrafta görüldüğü gibi çay 1 euro, çikolatalı kek 2 euro gibi.
      Anlatacaklarım bunlarla da bitmiyor. Gel vatandaş, geel! Bir an kafeyi toptan, içindeki çocuklarla birlikte satacakmışım gibi hissettim. Halbuki hiçbir karım, zartım zurtum yok bu işten. Sadece benim içimi sıcacık yapan bu yeri sizlerle paylaşmak istedim.

      Kafede çocukların el becerilerini geliştirmek için hazırlanmış küçük kitler var. 3-4 euro gibi bir şey verip, içinde her şeyin hazır olduğu kitlerden alıyorsunuz ve...

ister çocuğunuz kendisi dikerek kendi kuklasını yapıyor, ister tellerden ve boncuklardan size bir kolye yapıyor. Yok olmadı küçük bir saksıda çiçek yetiştiriyorsunuz. İllaki bir şeyler bulursunuz yani. Çok tatlı bir düşünce değil mi?

      Kafenin bayıldığım yönlerinden birisi de, içeride bir lavabo olması ve etrafının kafe sahibesinin çocuklarıyla birlikte yaptığı el emeği göz nuru seramikleri. Umarım bir gün evim olursa, ben de böyle bir şey yapmak istiyorum.

      Kafedeki beğendiğiniz her şeyi satın alabilirsiniz. Kitapları, oyunları, çatalları, kaşıkları. Duvarda bir sanatçının yaptığı tel heykeller asılı. Gerçekten muhteşemler. Hele bir tanesine aşık oldum. Onlar da tabiî ki satılık; ama yanımda yeterli para yoktu. 30 euro ya 30 euro… Bir daha ki sefere kesin alacağım.
      Kafe kafelikten başka, bir tür sosyal kültür merkezi gibi de çalışıyor.

Dikiş nakış kursları,  

konserler,  
oyun akşamları, resim atölyeleri, uzak doğu mutfağı kursları, sufoloji seansları  vs ücretsiz ya da maliyetine yapılıyor.

Değişik aktivitelerinden bir tanesi ise evde diş macunu yapımını göstermeleriydi. Tüm bunlar ve daha fazlası için önceden ilan ettikleri program kitapçıklarını elde etmek gerekiyor. https://www.facebook.com/pages/Le-caf%C3%A9-des-pratiques/124340384393436?ref=ts&fref=ts Gerekli bilgiye ulaşmak için facebook sayfasının linkini verdim. 

Bu da açık adresleri Le Cafe des Pratiques-105 bis rue de Belfort,25000 Besançon- Fransa. Ben bu kafeyi ve bu konsepti çok beğendim. Umarım böyle yerler Türkiye'de de açılır bir gün. Le Cafe des Pratiques Fransa'da ilk ve tek değil. İllaki Besançon'a gitmek zorunda değilsiniz yani, ama bulmak için araştırmanız gerekecek. Hadi size kolay gelsin.
10 Eylül 2013-Chambery

Yorumlar

Popüler Yayınlar