Eğlenceli bir oyun; Yams ve Kutular

      Bazen arkadaşlarınızla ya da ailenizle birlikte iken ortamı şenlendirmek için ne yapacağınızı düşünürsünüz. Müzik, şakalar, sohbetler, alkol bazen yeterli gelmez. Bir şeyler oynayalım; ama çocukça bir şey olmasın, çok da beynimi yormasın dersiniz. Eğlencesine… Biz bu noel döneminde bol bol oynadık; çok da eğlendik. Kayınbabam, kayınvalidem, kayınbiraderlerim ve eşim ile birlikte harbiden eğlendik, zaten hepsi de çok neşeli tipler. Yine de burada yeni öğrendiğim bu yeni oyunun da faydası yok değil. Hemen size yetiştireyim, dedim. Adı “Yams”. Oynamak içinse size gerekli olan tek şey; beş adet zar. Evet altı yüzünde birden altıya kadar rakamlar olan küçük küplerle daha neler icat edilecek bakalım. Şimdi kurallarını anlatmaya çalışayım. Umarım becerebilirim. Eğer anlamadığınız bir yer olursa ben buradayım biliyorsunuz ki. Öncelikle amacımız en çok puanı toplamak. Bunun içinse puanlamanın neye göre yapıldığından bahsedeyim. Zarların hepsini birden atıyorsunuz ve beğendiğiniz, işinize gelen, işinize yarayacağını düşündüğünüz zarları ayırıyorsunuz. Bir tanesi de olabilir, üç de, hepsi birden de olabilir. Sonra kalan zarları tekrar atıyorsunuz. Beğendiğiniz zarları yine ayırıyorsunuz. Hiç birini beğenmezseniz de yine üçüncü defa zarları atıyorsunuz. Maksimum üç kez zar atma hakkına sahipsiniz, en az bir. Sonra bu ayırdığınız zarları bir kurala göre dizmek zorundasınız. Dat da daaat! Kuralları açıklıyorum. İlk bölüm basit. Her rakamdan mümkün olduğunca fazla sayıda zar elde etmek. Örneğin yukarıda anlattığım şekilde atılan zarlarda bol miktarda “3” bulunuyordu. Siz de mantıken “3” satırını doldurmayı seçiyorsunuz. Puanlaması ise şu şekilde.  4 adet 3 geldi diyelim. 3*4=12. 12 yazıyorsunuz 3’ler satırına. Bu şekilde 1’ler, 2’ler, 3’ler, 4’ler, 5’ler ve 

6’lar satırlarını en fazla puanla doldurmaya çalışıyorsunuz. Eğer bu birinci bölümün toplamı 65’i geçerse +25 puan bonus kazanıyorsunuz. Şimdi ikinci bölüme geçelim. Brelan: Aynı rakamdan üç adet olması demek. 3 adet 2 örneğin brelandır. Puanlaması ise bonusu(+10)  ile birlikte 2*3+10= 16 puan. Carre: Aynı rakamdan dört adet olması demek. 4 adet 5 güzel bir carre olabilir. Puanlaması, bonusu(+30) ile birlikte 5*4+30=50 puan. Full: yapılması en kolaylarından hala. Bir cinsten üç başka bir cinsten iki adet gelmiş olması. 3 adet  1, 2 adet 6 bir full’dur. Puanlaması ise 2*1+2*6= 14. Niye 3 değil de 2 ile çarpılıyor bilmiyorum ama bonus puanı 30, bunu biliyorum. Yani 44 puan toplamış oluyorsunuz böyle bir elden. Petite suite(küçük suite): ” 1-2-3-4-5 “ şeklinde bir seri elde edebilirseniz petite suite yapmış olursunuz ve +45 puan bonus alırsınız. Grande suite(büyük suite) ise “2-3-4-5-6” şeklinde olan seridir ve +50 puan bonus alırsınız. Tüm zarların aynı rakamdan olması ise Yams’tır. Onu görünce Yaaams diye bağırırsınız. Kural gereği değil, sevinçten. İstatistikçi arkadaşlarım hesaplasınlar ihtimalini. Gerçekten güzel bir sınav sorusu olabilir. Hatta 30 puanlık uzmanlık sorusu. 5 adet 6 gelmesi güzel bir yamstır. Puanlaması ise bonusuyla (+50) birlikte 5*6+50=80 şeklindedir. Son olarak maksimum ve minimum satırları var. Elinizdeki zarlar pek bir şeye benzemediğinde ilk olarak bunları kullanırsınız genellikle. Tek şart minimum satırına yazılan puanın, maksimum satırına yazılan puandan küçük olmasıdır. Bunun dışında kafanıza göre takılabilirsiniz. Örneğin 24’ü minimum satırına 25’i ise maksimum satırına yazabilirsiniz. Ancak 24’ü ilk başta minimum satırına yazmak biraz çılgınca olabilir. Çünkü yüksek bir puan yeterince. Oynadıkça anlarsınız zaten. En son olarak peki ya bu durumlardan hiç birine uyduramıyorsam ya da bu satırların size yarayabilecek olanları doluysa, seçtiğiniz bir satırı kapatırsınız. Yani bir sonraki elde bu satıra uygun zarlar gelse bile bu satır kullanılmaz durumdadır. Geçmiş olsun. 

      Bu temsili bir tablo. Siz kendi tablonuzu kendiniz yapabilirsiniz. Bu oyunun pek çok türevi mevcut. Minimum maksimum satırı olmayanları, bonus puan sistemi farklı olanları. Aslında birbirini tutan tablo hiç göremedim. Siz de ister benim anlattığımı, ister başka bir versiyonunu seçebilirsiniz, size kalmış. Umarım bu oyunu dener ve beğenirsiniz. Gerçekten keyifli olduğuna garanti veririm.

      Bu arada eşimden noel hediyesi olarak, bir kutu aldım. Vaowww!! Ayakkabı kutusu değil, biraz daha küçük; ama olsun bu da beni ihya eder, dedim. Boyunu, posunu, yüksekliğini çarpıp, içine ne kadar para sığar acaba diye hesaplamaya çalışırken, açtım-baktım ki içinden çıka çıka, saç düzleştirici çıktı. ÜÜÜÜÜ:( Şaka bir yana, aa, dedim; tam benim istediğim gibi, nasıl bildi acaba? Sanırım eş yönetimini yavaş yavaş öğrenmeye başladım:) Kısaca kayın ailemle birlikte güzel bir noel geçirdik. Size de yılbaşı için şimdiden iyi eğlenceler!!

25 Aralık 2013, Albertville

Yorumlar

Popüler Yayınlar