21 Haziran 2014 Cumartesi

Fransa'da Trene Nasıl Binilir, Ucuza Bilet Tüyoları

Merhaba,
      Bugün aslında size daha önce bahsetmem gereken çok çok önemli bir konudan bahsedeceğim. "Tren"den. Evvela tren candır, canı canımızdır. http://www.dailymotion.com/video/xl6eqf_ibrahim-tatlises-tren-gelir-hos-gelir-orjinal-video-klibi_musicTren gelir hoş gelir, odaları boş gelir. Duydum yar bize gelmiş, sefa gelir, hoş gelir. Gelir de bana mı gelir, orasını bilemiyorum. Hatta Fransa'daysa gelip gelemeyeceği bile kesin değil; çünkü senede üç beş defa greve gider demir yolu (SNCF) çalışanları. Özelleştirme istemedikleri için kendilerini korumaya çalışıyorlar, haklılar. Bir sürü avantajı var. Erken emeklilik, daha iyi mayış, daha uygun çalışma koşulları var. Haklılar, bunlar ellerinden gitsin istemiyorlar. Özelleşince, biletler de pahalılanır, o yüzden ben de istemiyorum. Daha ne kadar pahalanabilirse? (1,5 saatlik yol için 19 euro alıyorlar zaten. Bu arada normal trenden bahsediyorum, hızlısından değil.) Ama artık millete bıkkınlık geldi, onların grevlerinden. İnsanlar işlerine gidip gelemiyor ya da geç kalıyor. Hatta sırf bu yüzden işinden olanlar varmış.

 Ben tren garında Albertville gitmek için beklerken Marsilya treninin geldiği anonsu yapıldı. İnsanların bir koşuşu vardı, anlatamam. O modern insanlar, o Avrupalı insanlar bir anda karınca sürüsüne dönüşüp, nehir gibi akarak, trende yer kapma yarışına girdiler. Resmen tren garı başka bir boyuta girdi ve ben zaman mekan kavramımı yitirdim.

      Burada trene binmek bir mesele. Grev zamanı dışında da. Öncelikle bilet almak! ATM'lere benzeyen makinelerden işlem yapıyorsunuz. Hangisi olduğuna da dikkat etmek gerekirmiş meğersem. Bir mavi, bir de sarı olmak üzere iki çeşitler. Farklarını tam olarak bilmiyorum; ama mavi olan eğer bölge içinde yolculuk edecekseniz daha ucuzmuş. Yeni öğrendim, maalesef :(  Renk seçiminden sonra, gideceğiniz yerin seçimi, gidiş geliş?, indirim sahibiyseniz; hangi tür vs seçimlerini yapıp bankamatik/kredi kartınızla ödemeyi yapıyorsunuz. Size bir kart veriyor. Bu kartın üzerinde de şu şu tarihler arasında şuradan şuraya gitmek içindir yazıyor. Yani tarih ve saat seçimini önceden yaptırmıyorlar, siz hangi trene bineceğinizi kendiniz buluyorsunuz. Son duraklar, neredeler hala pek bilmediğimden, görevlilere soruyorum, şuraya nasıl gidebilirim, buraya nasıl gidebilirim, diye. Fransızca bilmiyorsanız, sorun değil, İngilizce de konuşuyorlar, hem de keyifle. Bu arada verilen bileti trene binmeden önce küçük sarı makinelerde onaylatmanız gerekiyor, sonra trende kontrol olduğunda kontrolörle papaz olmayın. Ben en başta bunu da nasıl yapacağımı bilememiştim. Meğersem makineye sokarken sola dayamak gerekiyormuş kartı, üzerinde de yazıyor halbuki (ah şu Fransızca yok mu) Sonra trende birinci sınıf ve ikinci sınıf var. Bir keresinde de yanlışlıkla birinci sınıfa binmiştim. Kontrolör uyarmıştı beni, hanımefendi yanlış yerdesiniz, diye. Baktım yani bi' değişiklik yok. Fazladan bir portakal suyu bile yok. Birinci sınıf olup da bir ayrıcalık hissetmiyorsunuz yani.
      Trenler hakkında söylemek istediğim bir diğer önemli konu ise; indirimler. Sevgili arkadaşım Kristina olmasa kimse beni uyarmayacaktı vallahi. Kuzu kuzu ödeyip duruyorduk biletleri. İş ve işçi bulma kurumuna gidip (Pole Emploi) başvuruda bulunuyorsunuz. Size doldurup göndermeniz için bir form veriyorlar. Siz de doldurup gereken yere gönderiyorsunuz. Ben işsiz olduğum için %90 indirimli tarifeden yararlanıyorum. Bulunduğum bölge olan Rhone Alpes'te sadece %10 ödeyerek yolculuk ediyorum. Oh be var mı böyle keyif. Sırf zevkine seyahat et. E diğer türlü arkadaşlarını bile görmek için günlük 60€ öde. Oldu mu ya!!

Sadece işsizlere değil, öğrencilere, 60 yaş üstüne, 25 yaş altına, aileye, bekara, çalışana, çalışmayana (benim gibi), herkese bir indirim var. Bi' tek biz saf saf ödermişiz meğersem! http://www.voyages-sncf.com/billet-train adresinden öğrenebilirsiniz. Ayrıca grev dönemleri hariç gayet güzel gül gibi çalışıp giden akıllı telefon uygulamaları da var. SNCF yazarak gereken uygulamalara ulaşabilirsiniz.
       Veee son olarak oldukça pahalı olan yüksek hızlı trenlere (TGV) insancıl fiyatlarla binebilmek için harika bir tüyo da İpek'ten geliyor. http://www.voyages-sncf.com/promotion-train/tgv-prems adresinden ortalama 25€'ya bilet bulabilirsiniz.

Hala ben bu fırsattan faydalanmadım; ama Paris'e gitmek için sabırsızlanmadığımı da söyleyemem.

21/06/2014, Lyon

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hı hı evet! Hımmm...Devam edin lütfen...hımm..